Allting är relativt

Så är det verkligen.

Jag sitter här på balkongen i bara linne. Är ledig idag, men vaknade tidigt och har redan både druckit kaffe och ätit frukost. Det är varmt som tusan idag, en riktig stranddag. Nu sitter jag och nördar lite med att läsa bloggar och låta mig inspireras. Men i varenda en läser jag snökaos, kyla, julpynt, adventsblaha,.. och det går inte att tänka sig in i härifrån. Jag undrar vad ni håller på med som tjatar om jul mitt i sommaren. Trots att det är jag som varje år sitter i juni och trallar julsånger och myser i tanken på att nu är det bara sex månader till jul! :-D

Tanken på advent, alla tända ljus, mysiga hemmakvällar under en filt i soffan, en god vän och en varm kopp te, gör att jag bara vill hem hem och kramas med er alla. Men för att "rädda" mig själv från juldepression väljer jag att vända på det och tänker att gud så skönt, slippa julstressen, inga måsten om klappar, inga svettiga panik-sista minuten-rundor på stan, inga krav. Och framför allt inte massa höga förväntningar. Så det gäller bara att vända tankarna åt det håll som främjar ens välmående..

Samma är det med träningen. Fruktansvärt relativt. För ena dagen känner jag mig som hulken. Tycker jag går runt och är så stor att jag nästan vill sjunka ihop lite. Att jag är så fruktansvärt muskulös som en hel karl. Sedan kommer jag till gymmet och står bredvid de riktiga biffarna, läser bloggar och ser fitnessmuskler, bodybuildare, eller bara rent vältränade människor och inser vilken jäkla liten räka jag är och hur mycket jag har att jobba på.

Idag ska det bli rygg och en vältränad rygg är något av det snyggaste jag vet. Men det är så sjukt stor skillnad på hur olika personer ser ut. En del ryggar kan verkligen blir gräsligt fula. Jag hade två bilder här på en jag tycker är fruktansvärt snygg och den andra som jag inte skulle vilja ha för några pengar i världen. Men både sjukt vältränade. Såå.. jag får väl hoppas min anatomi är vänlig mot mig och tillåter mig bygga en sån rygg jag vill ha ;)

Så undrar jag en liten sak.. Läste följande om Myo-repsAndreaz Engströms blogg som du hittar på http://www.body.se/bloggar/andreaz-engstrom

"Metoden är ganska lätt uppbyggd och har en otrolig tidssparande effekt på träningen. När du tränar så vill du först och främst stimulera typ II fibrerna i musklerna, vilket har förmågan att växa bättre än typ I fibrer.

För att stimulera dessa på bäst sätt krävs det en tyngre belastning, vilket du ”oftast” får i slutet av ett set. Metoden bygger då på att vi bara vill arbeta i slutskedet av ett sett, vilket alltså är tillfället då vi bäst stimulerar typ II fibrerna, vilket leder till tillväxt.

Så istället för det klassiska 3set x 8rep med 2min vila som uppskattningsvis tar 7min, så gör vi ett set med alla repetitioner. Vilket i slutfasen blir lika många reps men kortare tränignstid. Låter klurigt va? Men det är inte så jätte svårt.

När du gör dina 3x10 så är det i princip de 3 sista repetitionerna som egentligen ger muskeltillväxt."

 

Någon som kör enligt detta och har några åsikter..? :) En egen utvärdering kräver ju att jag ger det en ärlig chans, vilket tar tid,.. ;)

 

 



Nu ska det blir promenad, men vi höööööres :)


Kommentarer
Bea

Kontraster...:) Hörru biffen!;) var glad att du är i värmen å kan springa längs havet å leva livet!! :D Visst det kan va mysigt me jul å advent..men mindre kul me isiga/slaskiga gator som inte går å springa på å typ kväll redan kl 15 på dgn..å som du säger julstress..:P Nää nu blire lite cardio här så jag kan ha mindre ångest efter alla lussekatter..;O PUSSAR & KRAMAR!!!

2010-11-24 @ 13:40:37
Lisah

Bea, du är bäääääst :-D Precis sånt jag behövde höra ;-) underbara skitunge :) har brevet kommit fram?? :) :) :)

2010-11-24 @ 21:11:03
URL: http://hittaingetledigtnamn.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0