Ovälkommen . .

Igår tänkte jag på hur det kommer bli den dagen vi måste åka tillbaka till Sverige. Jag tänkte att fy fan vad jobbigt att behöva packa ihop allt skit jag drog med mig, plus allt det jag kommer hinna dra på mig på sju månader här. Det var ingen rolig tanke, så jag funderade på att aldrig åka hem igen..

Sen idag var det som kronan bara vänt. Jag ville bara HEM. Ville inte vara kvar en minut. Ville inte mer. Jag masserade med tårar i ögonen och ville ringa dig mamma, och er, vänner.. Lät dock bli för jag hatar att stå i den dumma telefonautomaten och den bara äter mina pengar och bryter mina samtal trots jag har så mycket mer att säga.

Hade också väldigt tajt med tid mellan mina behandlingar, så hann inte med något mellanmål, så när klockan var halv fyra och dags för lunch var jag väldigt låg. Så fanns där ingen mat till mig. Bara pasta och kött och sallad utan någon tonfisk. Så snällt gick jag in i köket för att be om nåt att äta, men igen där. Så gick jag ut igen och bad om hjälp, men nån sådan fanns inte. Så blev jag tillsagd att antingen vänta tjugo minuter eller gå hem och äta. Gå hem, kanske behöva handla, fixa mat och hinna äta den skulle ta längre tid än jag hade, så jag bestämde mig för att vänta och gick ut min promenad innan maten istället för efter. Så kom jag tillbaka och då fick jag mat. En stor och jättegod kycklingsallad på en tallrik jag såg var från fina resturangen på övervåningen. Och till den en mördarblick och orden "leave your plate upstairs when you´re finish".

Med andra ord fruktansvärt ickepopulärt. Och jag vet ju det. Jag vet hur förbannat besvärligt de tycker det är att jag inte äter allt som serveras. jag vet vilket jätteproblem jag är för dem och hur mycket jag ställer till det.

Men jag har inte bett om att bli placerad just här!!

Jag trivs jättebra och är jättenöjd, men under intervjun frågade de mig om jag hade nån allergi och jag förklarade att jag var glutenintolerant och inte åt annat kött än kyckling och fisk. Och svaret var att "på vissa ställen kan det vara problem, men på vissa inte alls, så det ska vi ha i åtanke" Så var försvann den åtanken??

Uppenbart är iaf att den försvann, för när jag kom tillbaka in till jobbet sen pratade vi lite och visst uppskattar jag uppriktighet, men orden "hade vi vetat detta innan du kom, hade du aldrig varit välkommen" var inte jätteroliga att höra . . .



Jag förstår inte hur svårt det kan vara... Jag har gått med på att äta endast det de andra har som tillbehör, sallad med små bitar av fisk, till lunch, varje dag, i över en månads tid. Inte gnällt och ställ in mig på att göra det resterande kommande halvåret också. Gått med på att de dagar salladen bara innehåller grönsaker själv gå in till köket och tigga mat, sedan låta min enda lediga stund på dagen gå till att vänta på att få nåt att äta. Ändå är jag ett jätteproblem. Förslag på lösning var att jag själv skulle handla med mig mat, och äta OM där inte finns nåt till mig. Jo men visst va. Jag jobbar för mat och boende. Då tänker jag inte lägga den skitsumma som blir kvar på att köpa min egen lunch. Räcker med att jag köper frukost, kaffe, vatten och en jäkla massa mellanmål.

Innan lunchen var jag ledsen. Efter lunchen var jag förbannad.

Och direkt efter jobbet satte jag mig på bussen till gymmet. Med musiken på högsta volym i öronen. Jag kan helt ärligt säga, att hade det inte varit för att jag hittat det stället här, som jag trivs på och kan rymma undan till, då skulle jag dra. Då skulle jag inte tveka en sekund. För att vara på ett ställe man inte är välkommen är inte min stil.

Men på gymmet var det toppen. Jag känner mig välkommen och jag trivs förbannat bra. Jag ville inte åka därifrån. Jag ville lägga mig i ett hörn och sova kvar. Eller bara sitta kvar på trappen utanför hela kvällen, hela natten, tills det skulle öppna igen imorgon bitti. Fick jag skulle jag flytta dit.

Men jag biter ihop. Jag klarar det här. Jag ska maila dem i Sthlm nu och fråga vad jag har för rättigheter egentligen.. Och imorgon är en ny dag. Med ett nytt tillfälle att få åka till mitt gym . . . <3



Kommentarer
Jennie

Älskade vän:( du är verkligen inget problem!! fan vad jag önskade att man kunde göra något åt det.. jag hade fan åkt ner o sagt ett o annat till dem om nu inte min engelska hade sugit så sjukt dåligt.. titta på våran bild, där vi kramas. sjukt många såna till dig<3

2010-11-11 @ 23:04:28
Anna

Usch!! Jag lider verkligen med dig Lisah... Hoppas att dom kan göra något i från huvudkontoret, du har ju rätt till mat varje dag. Och så jävla svårt kan det väl inte vara att fixa mat till dig...

Håller tummarna för att det löser sig, vore ju himla tråkigt om du åker hem pga maten:( / Anna Play del ingles

2010-11-11 @ 23:46:04
Lisah

Tack ska ni ha, båda två. <3



Som du säger Anna, att åka hem för en sådan sak, när jag för övrigt trivs så bra skulle kännas som ett stort misslyckande . . nej, det vill jag inte..



Och tack för kramarna Jennie, de där är medicin mot det mesta <3

2010-11-12 @ 08:28:36
URL: http://hittaingetledigtnamn.blogg.se/
L8 & Mossekatten

Hjärtat...du finns i våra tankar<3 Och du, du vet att du vinner i längden...Pussar & varmaste kramar från Åbylund

2010-11-12 @ 08:52:47
Susanne

Det är din f-bannade rättighet, usch de utnyttjar er.

Stå på dig Lisah! Du är jättebra och en fantastisk människa och massör

2010-11-12 @ 13:45:33
URL: http://www.sbmassage.blogspot.com
Ida Marie

Jag instämmer helt med Susanne! Känn att du har vänner och familj i ryggen och stå upp för dina rättigheter, Lisah!

Se mitt mail!

2010-11-12 @ 14:51:34
Bea

Du är stark Lisah som står på dej! Vilka idioter..hur svårt kan d vara att ha kost som passar de som jobbar flera timmar?! Det är ju inte ens något mkt begärt!



Tänker på dej! Du är grym <3

2010-11-12 @ 20:55:52
Lisah

Tack allihop.. verkligen.

Ert stöd är guld värt här <3

Väntar svar från sthlm.. Men tyvärr ser det inte ljust ut på den fronten. Nya dealen för middag är 19.30, men ikväll fanns ingen som hade tid att laga mat till oss så köket var tomt och alternativet för middag var pizza eller lasagne från restaurangen, eller komma tillbaka 21.30, så sån blev vi också utan . . .

2010-11-12 @ 21:21:14
URL: http://hittaingetledigtnamn.blogg.se/
Björn

Men är det inte väl kortsiktigt av den som anställt dej att inte se till att alla anställda mår bra? Och det är väl inget konstigt att en del inte tål vissa saker? Det måste väl vara bättre att alla mår bra om det ska göras ett bra jobb? Stå på dig! Kramar

2010-11-13 @ 10:13:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0