Kanske det är dags..


..för en liten träningsuppdatering.. Särskilt när det nu är träningen som fyller mesta delen av min vakna tid, eftersom jag inte har nåt jobb jag måste gå till ;-D

 

Om det är någon som undrat över löpningen så får jag tyvärr meddela att den varit nästintill obefintlig de senaste veckorna. Detta för att jag drog på mig en rätt ordentligt smärtsam benhinneinflammation strax efter jag på allvar börjat ha vattengympan. En stor del av passet var rätt oergonomiskt för mig som inte gjorde övningarna under vatten, utan stod och hoppade på land.. Smärtan gjorde mig så ledsen för jag ville inte något skulle sabba min nya arbetsuppgift, så jag avvaktade med löpningen och drog igång med en voltarenkur. Jag är verkligen inget stort fan av värktabletter, men då voltaren är ganska ordentligt inflammationshämmande och effekten av de verksamma ämnena sitter kvar i kroppen ett bra tag efter man kört en sådan kur, så tyckte jag det kunde få vara värt det. Dock blev kuren inte långvarig, eftersom det var ganska snart därpå som kroppen ballade ur och då jag var dålig kändes det inte lämpligt att svälja några tabletter överhuvudtaget, inte ens vitaminer, magen ville ju inte ha någonting alls. När jag sen var frisk igen kunde jag ju satt igång med löpandet, men då var anledningen till att jag lät bli att jag hade tappat i vikt och var rädd att springa bort ännu mer.. Så, det var historien om löpningen som tog semester.

 

Styrkan har jag dock hållt liv i och nu är jag igång även med cardion. Eftersom jag, som jag skrev, har nästan obegränsat med tid, så kör jag det optimala upplägget nu. Cardio på morgonen och styrka senare på kvällen. Eller, optimala och optimala, alla är vi ju olika, men för mig är det suveränt. Det ger mig en grymt skön start på morgonen, ro att slappna av under dagen och sen har jag återigen energi till styrkepasset på kvällen. Dessutom måste jag slå ännu ett slag för morgoncardion, för utöver att bara vara grymt härligt så ger det en förbränning som enligt mig är oslagbar. Med morgoncardio som vana kan jag äta precis allt jag vill och ännu mer utöver det utan att ens behöva reflektera över energiinnehåll. Däremot håller jag alltid koll på näringsinnehåll och mängder, för att inte riskera att hamna på minus någonstans ;) Så för er som kämpar med vikten, en stor del av lösningen stavas MORGONCARDIO!

 

Pallar du inte löpa, så promenera, men sega inte. Ge dig av så snabbt du kan efter du stigit upp, ladda gärna med kaffe, sen bara kör. Glöm den omtalade myten att lågintensiv träning förbränner mer fett än högintensiv. Visst att andelen fett blir någon större vid aerob träning, (60/40 mot ca 50/50) men när du ska träna på morgonen snackar vi inga långdistanspass, utan max en timme, och då kommer du förbränna mer på en timme i hög intensitet än i låg. Så ut och ge gärnet bara! Är du som jag, rädd att springa bort muskelmassa, så häller du i dig en proteinshake innan ;) Håll då bara koll på det totala kaloriintaget med frukosten och resten av dagens måltider så inte de extra tillskotten ger mer än det du gör av med.

 

Själv har jag kört på crosstrainer nu ett par dagar istället för att löpa, då omväxling både är roligt och nödvändigt för att inte dra på sig förslitningar. Kört mellan 30-45min, innan frukost. Sen på em/kvällen har jag 45 min promenad mellan hotellet och gymmet som jag går antingen ena vägen eller båda. Gympasset försöker jag hålla kort och intensivt, så satsar på 45min pass, men ibland blir det 1h.

 

Igår på gymmet var det rätt mycket folk. Fortfarande bara snubbar, men dem är faktiskt ganska roliga att iaktta. I mitt pass supersetade jag två övningar och körde ca 4-5 set av varje, innan jag bytte till två nya. Det för att öka effektiviteten och förkorta längden på passet. Då ville jag ju ha kort vila mellan seten, så när någon av snubbarna använde mina grejer fick jag lov att samsas med dem. Och oj, vad de var tvungna att visa sig stora och starka då plötsligt! Att en brud kom och körde på deras vikter gick visst inte för sig, så de höjde lång över vad de behärskade. Visst, de lyfte sina vikter, men var fanns tekniken?? Och vad gav deras träning?

 

Tyvärr finns ju folk som lyfter alldeles för tungt på alla gym. Men liksom, varför? Känner dem inte? Ser dem inte? De står ju och kollar rakt in i spegeln, så vad tittar de på? Min teknik svajar absolut ibland, när jag höjer mina vikter till mer än jag klarar. Men då kör jag några reps med en halvdan teknik, med siktet att nästa gång går det lite bättre, gången efter bättre ändå, och efter ett tag har jag blivit starkare och den tyngre vikten är då min nya arbetsvikt. Nödvändigt för att komma framåt. Men för dem som håller på och kör utan teknik jämt har jag ingen respekt. Nej, då hyser jag mer respekt för de små pojkarna som låg och pressade 30kg i bänken och körde hantelpress med 6kilos hantlarna, men med en grymt korrekt teknik! Det är dem som lägger kommer göra de riktigt framstegen den dagen de vill bygga muskelmassa!

 

Idag blev det ingen morgoncardio, utan jag åt frukost och begav mig sedan direkt till gymmet för ett benpass. Totalt 5 övningar och 24 set, på 45 min. Därefter 45 promenad hem. Nu ska det bli lunch, och efter det ska jag, (svar nej, jag har inget liv, huh? :-P) tillbaka till gymmet och köra biceps. Hur spenderar man bättre en lördag? :-O haha

 

 

 

 



Kommentarer
Shrek

Självklart så kommer dessa snubbar att höja vikten. Du kanske ska stå där och skaka på huvudet ;). Jag gissar de kommer att höja sina vikter ännu mer!



Ang speglar på gym: jag har alltid trott att de sätter upp dem för att ni tjejer ska kunna sminka er när ni ska träna :-/ .Jag brukar blunda när jag lyfter mina vikter :)



Men du, jag visste inte att du kunde måla graffiti (en klottrare?). Är du en sån som brukar skriva "Lisah was here" ? :p



Nähä, nu ska jag gå och tända min brasan ute på balkongen.



cheers!

2011-04-30 @ 21:10:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0