En förhoppning,..


,..om att så ett frö i era huvuden.

Snart är det ett nytt år. 2 dagar till nyårsafton. 2012.

Den värld vi lever i är vacker för många, de flesta av oss har tillgångar och resurser långt över vad vi egentligen behöver. Lika många och många fler lever under omständigheter där det är en kamp, bara att överleva dagen. Är det inte dags att vi börjar fördela våra rikedomar för att hjälpa dem som hjälp behöver? Att vi som faktiskt kan klara oss på mindre delar med oss till dem som skulle uppskatta det mer än någonting annat? Dem vi faktiskt kan rädda liv på, av en kostnad mindre än att den knappt är märkbar för oss.


Jag försökte få fler att tänka till innan jul, med en omtanke längre än till den närmsta. Hurvida jag lyckades vet jag inte, men jag själv levde som jag förespråkade och gav mina närmsta gåvobevis från Unicef. Det kändes bra och jag tror att det uppskattades av dem, om inte, så vet jag att det uppskattades stort någon annanstans på denna jord, dit hjälpen nådde.


Nu närmar sig som sagt Nyårsafton, och det är en kväll och natt som på många håll medför ett oerhört resursslöseri. Fina middagar och snygga klänningar, glitter och paljetter, dekorationer och bubblande drinkar. I all ära! för den som vill ha det. Det jag främst syftar på är fyrverkerierna. För förutom att dem skräpar ner nåt otroligt och tvingar en massa stackars fyrbenta varelser att äta lugnande eller ligga hemma med hörselkåpor så kostar dem pengar. Pengar som kunde användas till så otroligt mycket bättre saker.

För 149 kr kan man på Rusta köpa Himlaspel Red Panda. Ett paket med fyrverkerier som innehåller bomb, fontän och raketer.

För samma pengar kan man på Unicef köpa 20 paket högenergikex för undernärda barn.

299 kr kostar en bengalisk eld och 2 displaybomber.

Det skulle kunna räcka till 25 HIV-test eller 300 doser poliovaccin.


Jag tror ni ser var jag vill komma. Jag är inte ute efter att ge någon dåligt samvete eller fungera som en pekpinne på vad eller var ni spenderar era pengar, men jag vill så ett frö i era huvuden. Finns det något i ert firande ni kan klara er utan? Eller finns det kanske någon som har råd att lägga en summa extra, utanför allt det ni vanligtvis konsumerar?

Tusenlapparna springer lätt iväg, utan en egentlig eftertanke. Kan ni ägna en minut åt tanken, kanske medan ni tvålar in er i duschen, om att det i stora delar av världen inte ens finns rent vatten att dricka, än mindre att tvätta sig i.

818 kr är en summa som kan låta mycket, men som jag med säkerhet kan säga inte skulle ruinera någon av oss. 818 kr kan ge vatten- och hygienpaket till 10 familjer i ett land där barn dör i sjukdomar som sprids och uppstår just av denna brist.


Tänk en gång, och sedan en gång till. Vi kan hjälpas åt att göra 2012 till ett Gott Nytt År.




Kommentarer
Anonym

Så varm, så omtänksam, så stort hjärta..

Du e fantastisk!!

2011-12-29 @ 22:44:48
Susanne

BRA Lisah!Precis min stil;) Hoppas du sått många frön i jul



Kramar

2011-12-30 @ 09:41:09
URL: http://sbmassage.blogspot.com
Ida Marie

Ja, det värmer mitt hjärta att ditt hjärta rymmer så många fler än de vänner du känner!

Kram,mamma

2011-12-30 @ 11:08:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0