Tävlingsplaner,..

.
..,och träningsmål, är något många frågat mig om den senaste tiden. Och som jag själv också lagt ner mycket tid att fundera över. Planer på att tävla, och mål med det jag gör.
.
När jag började träna hade jag aldrig planer på att tävla, annat än med mig själv. Under min tid på GC träffade jag människor som gav mig mer insikt om tävlingsvärlden och något litet inom mig fick en lust att se vad jag själv skulle kunna åstadkomma. Tillbaka från GC började jag på City och träffade ännu mer nya människor. Särskilt en person, som hjälpte mig med träning och det mesta där omkring. Vi har tränat tillsammans i perioder och under de perioderna har jag satsat helhjärtat på det jag gjort. Därefter har det följt perioder då jag tränat ensam och jag har prioriterat annat, i de flesta fall mina resor.
.
Hur som helst är träningen något som alltid varit med mig, vare sig jag varit hemma i Sverige, eller på andra sidan jorden. Ibland har jag tränat mycket strikt och målinriktat, andra gånger väldigt ostrukturerat och precis som jag känt för för stunden. Kosten föredrar jag att sköta så gott jag kan, under alla perioder, av den enkla anledning att det får mig att må bra. Självklart har det inte alltid blivit optimalt när jag varit iväg, men det är ett av prisen man får betala för att resa, och det har det varit mer än värt.
.
När jag tränar så är det för fler saker än att bygga muskler. Det är av fler anledningar än att prestera. Jag vill få ut mer än att lyfta tyngre, mer, bättre. Jag tränar för att ge mig själv tid till mig. Den stunden jag är på gymmet kopplar jag bort omvärlden. Det är som en frizoon, där jag kan ta en paus från sådant jag behöver pausa ifrån. En plats där jag kan vara bara med mig själv, eller med dem omkring mig, men viktigast av allt, där jag kan välja.
.
Ganska nyligen gick jag i tävlingsplaner. Inte som skulle ske inom en snar framtid, men det var till scenen jag planerade att nå. Det var roligt att ha ett mål, en konkret mål att sträva efter. Men ganska snart insåg jag att det inte var helt rätt, för mig. Mina pass fick plötsligt en annan betydelse, jag fick en helt annan press på mig själv om att hela tiden prestera. Det blev ett stressmoment före en stund av glädje. Jag utvecklade en oro som kvävde min lust. Och så överöstes jag med en känsla av att inte vara tillräcklig, jag kände allt oftare en besvikelse över att inte räcka till. 
.
Jag försökte plocka fram en ilska inom mig för att prestera bättre, men jag misslyckades, eftersom jag inte har någon ilska. Ett misslyckande som i sin tur ledde till att självförtroendet sjönk. Det var en kort period, och rent fysiskt gjorde jag framsteg, vilket självklart var roligt och sporrande, men när jag tänkte på hur långsiktigt mitt mål var och hur länge till jag skulle fortsätta som jag gjorde så kändes det inte lockande, inte någonstans. 
.
Jag har många i min närhet som tävlar, gjort det eller ska göra det, som älskar det och som brinner för det. Människor som vill stå i centrum och synas. Jag trivs också där. Jag har gjort det som dansare, som föreläsare, som underhållare. Och jag skulle även gärna göra det i ett sammanhang som för att visa upp min fysik, men för den skull inte nödvändigtvis för att tävla.
.
Det viktigaste för mig nu, är att få känna mig tillfreds med det jag gör. Få gå till gymmet utan känslan att det är på liv och död. Ha friheten att ändra mitt i ett pass om jag känner för det, eller rentav strunta i det helt om jag skulle känna för det. Men viktigast av allt, att kunna gå därifrån med en känsla av att det jag gjort varit fullt tillräckligt, för mig.
.
Så för att sammanfatta det hela, jag tränar inte för att tävla. Jag kan inte uttala mig om vad framtiden för med sig, men just nu tränar jag enbart av den anledningen att jag älskar det och det är enligt mig den bästa anledning jag kan ha. 
.



Kommentarer
Anonym

Underbar insikt du har! Självklart ska träning vara roligt och något man mår bra av! You go girl! ;-)

Svar: Tack! :-D
Lisah

2012-07-30 @ 21:29:14
Anna Karlsson

Så bra skrivet! Fortsätt följa ditt hjärta och fortsätt att skriva om det för att du är en och stor inspirationskälla och en mycket klok människa! Tack för att du är du! :-)

Svar: Stort tack Anna, dina ord värmer mycket ska du veta!
Lisah

2012-07-30 @ 23:33:24
Anonym

Tävlande o byggning handlar knappast om att synas eller stå i centrum! Dessvärre är det sådana som tror det som förstör branschen. De vill alltid synas,höras o vara mitt i allting så fort de får chansen.
Framför allt så drar de sig till folk som redan är där,sen när den personen inte har mer att ge eller man sugit ut allting så går man till nästa.

OM det handlar om att stå i centrum så finns det bra mycket lättare o mindre krävande alternativ än just detta. Dieta o gå ner till 2% kroppsfett kräver en hel del. Ja förutom de som tävlar och är feta.
Du bör nog kolla runt lite mer istället för att anta varför folk gör detta och då menar jag inte några jävla snorungar som tycker det är tufft med uppmärksamhet. Du kanske lär dig något.

2012-07-31 @ 00:10:35
Lisah

Inlägget jag skrev hade inte för syfte att spekulera i vad tävlande och byggning har för betydelse för andra, utan jag skrev det endast för att sätta ord på mina egna tankar och känslor. Jag ber därför om ursäkt för den provocerande effekt mitt sätt att uttrycka mig för med sig.

Väl inne på området vill jag dock yttra min åsikt. För mig känns det ganska logiskt att precis på samma sätt som vi kan ha olika mål, kan olika anledningar och orsaker föra oss mot samma mål. Jag tror det kan finnas lika många anledningar till att vilja tävla i byggning som det finns tävlande.

2012-07-31 @ 09:11:29
URL: http://hittaingetledigtnamn.blogg.se
EMMA P.

Lisah! Inte ska du behöva ge en förklaring till dina texter. Din blogg är ditt fria forum där du får tycka och skriva precis vad du vill - utan att behöva förklara dig för någon som har en annorlunda åsikt. Det är just exakt det som är det fina med att blogga, låt inte någon ta det ifrån dig! Vill man diskutera kan man istället söka sig till ett forum ämnat för detta.

Svar: Tack Emma, för din kommentar. Jag önskar att få ha bloggen i precis det syftet, att få ventilera mig, utan att egentligen behöva ta hänsyn till hur mina texter ska uppfattas.. Att läsa är ju trots allt frivilligt, så för den som finner mina åsikter alltför störande finns ju valet att låta bli att läsa. Återigen, tack. Din kommentar gjorde mig glad :)

Lisah

2012-07-31 @ 09:27:52
Anonym

Emma-> En blogg har denna kommentar funktion för att kunna slänga in reaktioner o diverse annat. Annars kan man stänga av kommentar funktionen.

Men detta är ganska tydligt,
"Jag har många i min närhet som tävlar, gjort det eller ska göra det, som älskar det och som brinner för det. Människor som vill stå i centrum och synas. Jag trivs också där"

Det är inte en personlig åsikt utan att de hon känner gör det för den anledningen.

2012-07-31 @ 10:30:41
Anonym

Klätterapa ;)

Svar: Bilden är gammal och begagnad, men jag tyckte den passade för att uttrycka min känsla av glädjen jag känner till träningen ;)
Lisah

2012-07-31 @ 10:58:18
Prestation

"Anonym" som tar åt sig angående bodybuilding-grejen. Sluta skriv, börja prestera själv istället. Har du nånsin vunnit en tävling? Nej. Varit nära o vinna? Nej. Sluta prata, träna istället o gör det rätt.

2012-07-31 @ 14:16:46
Anonym

Prestation->
Vad är du för jävla horunge då? Iaf vet du inte ett smack om vare sig träning eller kost. Om du tror att allting handlar om att vinna, ja då får du nog tänka om. Kan lova att jag knäcker dig på alla punkter.

2012-07-31 @ 14:23:24
Anonym

Att bilden är gammal det vet jag ;) den är från sporthallen ;)

2012-07-31 @ 16:00:59
Prestation

"Anonym" ställer man upp i en tävling så förväntar jag mig att man går med inställningen att vinna. Till exempel nu när OS pågår, vårt svenska hopp Sarah Sjöström i 200 meter simning fritt kom på en fjärdeplats och blev förkrossad över att hon inte lyckades ta en pallplats. Helt rätt. Har hon lagt ner flera år av träning för o tävla i någonting så ska man bli besviken om man inte vinner eller tar en pallplats.

Men du kanske är nöjd över o stå på scenen o komma sist i varje tävling. "Vad kul det är o komma sist, jag är ju åtminstone på scenen o har kul". Nej den förlorarmentaliteten funkar inte för mig.

2012-07-31 @ 17:17:33
Anonym

Prestation-> Ganska enkel matematik. En simmare kan du aldrig jämföra med en byggare! Du behöver aldrig bygga på dig massa, eller dieta ner dig till 2%. En simmare kan lämna simdräkten hemma men en byggare kan inte lämna kroppen hemma.

Men byggning handlar om att ta sig MOT toppen inte att vara på toppen direkt. Du kan komma "ripped to the bone" och väga tyngre än dina motståndare och iaf inte konkurrera. Men med tiden kommer segern DÅ MAN VÄXER IN i kostymen. Jag behöver inte tänka seger för den kommer! Men däremot behövs scen vana, lära känna sin kropp så då får allting att stämma dagen D! Proffsen bommar formen även de. Kort o gott har du aldrig haft tvärribbor på röven o genomfört en tävling så vet du inte vad som väntar.

Du kan kalla mig förlorare, men de flesta vet så jävla väl hur långt jag kommer gå, likaså hur tacksamma en del svikare ska vara av all hjälp o kunskap som de fått!! Sen ge fan i att stjäla ideèr och föra kunskapen vidare.

2012-07-31 @ 20:18:18
Anonym

Din jämförelse med simmaren är obegriplig. Precis som i bb är kroppen alla idrottares redskap.

Vad härligt att du har människor som tror på dig och att du vet du kommer att nå långt. Synd att du trots det besitter detta stora behov av att bekräfta dina erfarenheter som den enda sanning och dessutom behöver använda dig av personliga angrepp för att uttrycka det.

Vill någon nu sprida din "kunskap" vidare, så ta det som en komplimang istället för att låta det trigga en ilska. Vi strävar väl efter en värld där vi vill hjälpa före att stjälpa? :)

2012-07-31 @ 22:01:09
Anonym

Vad ska jag ha människor som tror på mig till? Du står på scenen ensam utan någon som håller dig under armen. Skillnad på att sprida kunskap vidare och sätta sitt namn på det! Skillnad på att dela med sig och kopiera.
Man kan vara oerhört hjälpsam MEN då visar man respekt och ger fan i att sätta sitt namn bakom det hela. Värsta som finns är ögontjänare!

2012-07-31 @ 22:08:43
Anonym

Du verkar ha det svårt. Ett tips om du vill säkerställa att ha din kunskap för dig själv vore kanske att inte dela med dig från början?

2012-07-31 @ 22:16:50
Anonym

Jag har de jävligt enkelt,, LOJALITÈT men dessvärre förstår inte den yngre generationen det.
Men måste man glänsa av någon annans kunskap istället för att vårda den ömt så säger det allt!

2012-07-31 @ 22:21:29
Anonym

Resonemangen att man inte kan dela med sig av kunskap är helt obegripliga. Så för att få dela med sig av en övning eller dylikt måste man hänvisa till ursprungskällan för annars anses man som en dålig och icke lojal människa? Ja, men det låter ju logiskt. Tänk vad långt vi hade kommit i utvecklingen om ingen fick delade med sig eller föra en "revolutionerande" övning eller kunskap vidare.
Jag menar, när en optimal bicepscurl utförs vet ju alla att man har en 23graders vinkel på handleden för annars tar den för mycket på den yttre sneda bukmuskeln. Frågan är dock vem som kom på det först så man inte hänvisar till fel källa, för då blir man ju klassad som en dålig och icke lojal människa och vem vill bli det?

Faktum är att upplägg och övningsutföranden finns i tusentals varianter så att bli arg över att någon utför en övning på ett liknande vis eller visar en annan individ ett speciellt utförande som man fått från någon annan är ju bara befängt. Det handlar inte om att sätta ett namn bakom något eller att vara respektlös, det handlar om att använda den kunskap man fått som man anser vara bra och vettig i ett gott syfte.

Allt är inte svart eller vitt, världen består av en massa olika nyanser, det gäller bara att vilja se dem.

2012-07-31 @ 22:48:44
Anonym

Sorry antingen eller, svart eller vitt. Jävla daltande i ingemansland annars!!
Vem fan bryr sig om hur långt man kommit i världen?
Vill du vara en person som kopierar rakt av, lär det vidare så då kan du inte ha mycket till ryggrad. Att få x antal års erfarenhet o slippa begå dyrbara misstag o lära sig se dem innan, borde uppskattas INTE nonchaleras. Men vad vet folk om det idag? Ta allt du kan o sug ut så mycket du kan..

2012-07-31 @ 22:56:42
Anonym

Läser du ens vad det står eller ser du det du vill se? Att en kunskap förs vidare är något som sker HELA tiden, på jobbet, i skolan, i affären, på gymmet, det är så det fungerar i samhället. Snälla förklara på vilket vis man saknar ryggrad om man väljer att köra en övning som någon annan lärt en bara för att man tycker den är bra. Och förklara på ett sådant vis att man förstår och kan följa ett vettigt resonemang utan att säga att personen i fråga är dum i huvudet och dylikt, för det börjar bara bli tröttsamt.
Om du nu blir så upprörd över att någon utför en övning på ett liknande vis som du, skriv en bok och publicera då så är alla tvivel borta. Då vet ju alla att det här upplägget har "Anonym" kommit fram till och inte person x som nyligen visa mig denna övning.

Att föra kunskapen vidare är väl ett av de bästa tecken att det uppskattas, annars hade man ju aldrig gjort det. Jag antar att du kommit fram till hela ditt upplägg och hur de mest optimala övningarna ska utföras helt på egen hand, utan den minsta hjälp från någon annan eller internet. Om du lyckats med detta så borde du få ett diplom som du kan sätta upp vid sängen och kyssa god natt varje kväll. Om inte så faller hela ditt resonemang.

2012-07-31 @ 23:21:38
Anonym

Ja just det, de är bara en övning. Kan inte vara så att det handlar om hela tankesättet BAKOM övningen? Vinkeln, handleden,magen,vad man ska tänka på? Eller hur man ska få till det hela? Minimera skaderisken? Märks att du aldrig varit med på ett av mina pass och hur krävande det är. Det jag gör och lär ut ser jag ingen annan göra. Så bespara mig dina tolkningar. Hittar du kontakten i varje muskel?Varje övning? Nej de krävs en hel del för att få till det där extra. Inte i behov av ett papper eller diplom.
Så dra åt helvete nu!


2012-07-31 @ 23:29:56
Anonym

Tycker mer det låter hämmande i ens utveckling att stirra sig blind och bara känna efter så man hittat rätt vinkel, har rätt anspänning i magen, handleden rätt osv. Huvudsaken är väl att utföra en övningen på ett sådant sätt som känns bra för en själv. Ett riktig mått om man lyckas med sin träning eller ej är väl att man växer och ökar i styrka, om man inte gör det och är seriös med sin träning får man nog börja tänka om.
Tror inte dina pass är speciellt mer krävande än någon annans som tränar seriöst. Men jag kan ha fel, det har hänt en gång förut.
Jag hittar en kontakt som gör att jag växer, antar att det räcker? eller krävs det något mer som jag missat?
Kamma till dig nu och bete dig, att be någon att dra åt helvete utan anledning är bara patetiskt

2012-07-31 @ 23:45:07
EMMA P.

Alltså vad är detta för en människa? Så som vissa här uppför sig GÖR man bara inte, oavsett om det är på internet eller i verkligheten. Det är helt okej att vara av olika åsikt, faktum är att vissa människor tycker det är INTRESSANT att diskutera och debattera, men man går inte till personligt angrepp och använder fula ord, ber folk fara och flyga osv. Börjar tro att någon är påverkad eller på annat sätt inte är klar i knoppen, för som sagt man beter sig inte på det sättet gentemot andra människor, då är det något som inte står rätt till.

2012-08-01 @ 06:54:51
Anonym

Emma-> Vad exakt gör du själv nu? Går till person angrepp och tror en massa saker. Tur att folk vet hur man ska bete sig och inte, synd bara att ingen lever efter det.

2012-08-01 @ 10:10:38
Lisah

Jag håller med dig, Emma. Kan inte en diskussion hållas på en mogen nivå, med ett vårdat språk så ser jag helst att den hålls någon annanstans än här och just denna diskussion föredrar jag avslutas nu. Tack.

2012-08-01 @ 11:28:25
URL: http://hittaingetledigtnamn.blogg.se
Anonym

Har man en blogg , så får man ta de hela! Själv satt dig i situationen.

2012-08-01 @ 12:06:30
Anonym

Hur var det nu med RESPEKT? Kanske ska respektera blogginnehavaren! Om du själv vill bli respekterad av andra..

2012-08-01 @ 17:50:56
Anonym

Vad underbart det är när folk slickar röv och håller folk om ryggen. Får du en tröst poäng nu tror du.

2012-08-01 @ 20:00:15
Anonym

Har du inget vettigare att säga så kan du knipa igen den där stora glappande munnen. Man skulle kunna tro att det är du som slickat röv så mycket skit det stinker när du börjar tala. Inser du inte själv hur illa du beter dig och håller på? Om du inte gör det så är det tragiskt och dags för dig att uppsöka professionell hjälp för att få bukt på dina problem.

2012-08-01 @ 21:06:41
Anonym

Haha, du kan väl tysta den på mig istället! Men antar du är för feg

2012-08-01 @ 21:17:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0