Måste bara ägna,..

.
,..ett inlägg åt vår otroligt välfungerande sjukvård. Eller, i mer preciserad bemärkelse, akutvård.
.
Jag vill peka på allt fantastiskt dem kan åstadkomma på bygget vid namn Akutmottagningen Linköping. Dem har nämligen en oerhört kompetent personal. Dessa människor kan lyckas gå förbi en om och om och om igen, och undvika ögonkontakt varje gång. Mycket fin egenskap när man vill undvika konfrontation.
.
Utöver det har dem ett system för deligering som bör få ett utlåtande det med. Principen bygger på att inte hålla koll på vad den aktuella kollegan/kollegorna gör, och heller inte på dennes/deras anteckningar. Detta ger ett ypperligt tillfälle för patienten att testa sin förmåga att lyckas svara samma sak på samma frågor väldigt många gånger. Testet ger dock mer utslag på tillgång till tålamod, snarare än minne, då upprepningarna sker under relativt korta tidsintervaller.
.
Så sist men inte minst något jag finner oerhört imponerande. Dessa högt kompetenta människor som har ovan nämnda arbetsgivare kan, för stunden i fråga avgöra både blodtryck och temp, bara genom att titta på patienten! Helt otroligt.
.
Och skulle någon nu mot all förmodan ana en släng av min inte sällan återkommande ironi i detta inlägg, så har jag faktiskt ingen aning om vad ni menar.
.
.
Hur som helst, armpasset på fm gick bra. Det var jobbigt så in i helsike och min vän P-Es åsikt om upplägget att armarna kommer vilja skrika stämde verkligen. Som alltid när man testar ett nytt upplägg eller övning kan det vara svårt att välja precis rätt belastning, men jag tycker jag satte den ganska bra. Aningen för tungt på ett par av dem, men då fick jag helt enkelt inte klara sista repsen. Armarna tog alldeles jätteslut och det var ju poängen.
.
Jag kommer att köra det här upplägget även nästa armpass, och förmodligen fler därefter. Jag ska berätta hur det gick till en annan dag.
.
Sedan har jag överlevt även resten av dagen. Har faktiskt både tvättat och lagat 12 portioner kyckling som ligger fint uppvägda och packade i fryspåsar. Varit och handlat, träffat en vän och så tagit mig på en nästan 1,5 timmes promenar runt ån halvt i sömnen. Bra jobbat Lisah. Bra jobbat själv. :)
.



Kommentarer
B

Du kanske skulle ta och börja på akuten och skapa lite ordning där. Nu kan du ju till att börja med ta bort en kanyl :D

2012-05-05 @ 15:37:32
Lisah

Aahaha, kan och kan! Du såg inte blodet som forsade och var så glad för det :-P

2012-05-06 @ 17:46:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0